Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Khutbah Jumat Bahasa Jawa-Tiang Ingkang Ibadah Wonten Ujung Jurang

Tiang-Tiang Ingkang Ibadah Wonten Ujung Jurang

الخطبة الاولى

اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِيْ اَنْعَمَ عَلَيْنَا بِاَنْوَاعِ النِّعَمِ وَلَطَائِفِ الْاِحْسَانِ، وَفَضَّلَنَا عَلَى سَائِرِ الْخَلْقِ بِتَعْلِيْمِ الْعِلْمِ وَالْبَيَانِ. اَشْهَدُ اَنْ لَا اِلٰهَ اِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيْكَ لَهُ الْمَلِكُ الْمَنَّانُ، وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اَرْسَلَهُ يُرْشِدُ جُهَّالًا وَيَهْدِيْ ضَلَالًا. اَللّٰهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى اٰلِهِ وَاَصْحَابِهِ بُدُوْرِ مَعَالِمِ الْاِيْمَانِ وَشُمُوْسِ عَوَالِمِ الْعِرْفَانِ

اَمَّا بَعْدُ : فَيَا عِبَادَ اللهِ! أُوْصِيْكُمْ وَنَفْسِيْ بِتَقْوَى اللهِ، اِتَّقُوْا اللهَ تَعَالَى فِى السِّرِّ وَالْعَلَانِيَّةِ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُوْنَ. قَالَ اللهُ تَعَالَى وَهُوَ اَصْدَقُ الْقَائِلِيْنَ : اَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ : وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ

Jamaah sidang jumat ingkang minulyo

Wonten kesempatan ingkang minulyo meniko monggo sami ningkataken iman lan taqwa kito dumateng Alloh Swt kanthi ngelampahi sedoyo kesahenan lan nebihi sedoyo keawonan. Arupi kesahenan-kesahenan ingkang diperintahaken dan keawonan ingkang dicegah Alloh Swt. Monggo kito anggadahi taqwa ingkang kiat, kokoh, sami ugi wonten kondisi dipun paringi nikmat utowo kondisi angsal pinten-pinten cubo utowo niqmat. Alloh Swt ngendikaaken:

وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ

Artosipun: Perkoro ingkang dibeto dining Rosululloh mongko cekelen lan perkoro ingkang dicegah mongko tinggalen, lan taqwaho marang Alloh, saktemene Alloh Dzat Kang banget siksane.

Kito kedha inget-inget bileh cubo wonten dunyo meniko boten wonten nopo-nopone katimbang sikso benjang wonten akhirat. Milo, senajan angsal cubo kito kedha tetep ngelampahi taqwa lan ibadah. Menawi boten, mongko kito bakal angsal cubo wonten dunyo lan sikso wonten akhirat. Na’uudzu billahi min dzaalik.

Jamaah sidang jumat ingkang minulyo

Katah tiang ingkang kiat anggene taqwa wekdal deweke angsal kenikmatan, contohipun deweke sregep sembahyang wekdal sampun anggadahi omah mewah magrong-magrong, enteng sedekah keranten anggadahi bondo simpenan ratusan juta hinggo milyaran, kiat poso, haji amergi urip keluargi sampun dipun cukupi Alloh Swt. Ananging wekdal Alloh sampun paring cubo: kemlaratan, omah tasek sederhana, tabungan lan keluargi kirang sejahtera, mongko piyambake milai boten sregep anggene ibadah, namung fokus pados dunyo, hinggo milai anggadahi nyono olo marang Alloh lan agomo islam.

Jamaah, Kedha dipun mangertosi, Anggen kito nyepengi agami utowo nemen-nemeni taqwa boten badhe tansah terus wonten kondisi ingkan sahe. Kito yaqin agami Islam meniko agami ingkang luhur lan mulyo. Agami ingkang beto kesahenan wonten dunyo tumusing akhirat, lan agami ingkang diridhoi Alloh Swt. Kito sering kapireng poro kiai, ustadz dan poro da’i pesen bileh tiang ingkang taqwa meniko mesti bakal dipun gampilake urusanipun. Kados ingkang sampun kasebat wonten setunggal ayat:

وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْرًا

Artosipun: Lan sopo wonge kang taqwa marang Alloh mongko Alloh dadosaken urusanipun gampil. (QS. At-Thalaq: 4)

Wonten ayat lintu dipun sebataken bileh tiang-tiang ingkang iman lan taqwa badhe angsal kebungahan kauripan dunyo lan benjang wonten akhirat.

لَهُمُ الْبُشْرَى فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ لَا تَبْدِيلَ لِكَلِمَاتِ اللَّهِ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

Artosipun: Piyambake )tiang-tiang ingkang iman lan taqwa) meniko angsal kabar gembira wonten kauripan dunyo dan benjang wonten akhirat. Boten wonten perubahan wonten kalimat-kalimat(janji-janji) Alloh. Meniko dados kemenangan ingkang ageng. (QS. Yunus: 64)

Jamaah sidang jumah ingkang minulyo

Alloh Swt sampun paring pepileng kanthi pinten-pinten surat bileh wonten tiang-tiang ingkang sregep ibadah namung wekdal angsal nikmat mawon, menawi dipun paringi cubo utowo keawonan mongko deweke bakal boten percados malih marang agami Islam. Tiang-tiang meniko dipun sebat tiang-tiang ingkang ibadah ono ing pinggiran utowo ujung tanduk. Alloh Ta’ala ngendikaaken:

وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ

Artosipun: Lan diantawis menungso ono wongkang ibadah marang Alloh ono ing tepi utowo ujung, mongko lamun deweke angsal kesahenan deweke anteng lan lamun deweke ditimpa fitnah utowo cubo mongko deweke mbalik marang asale. Deweke iku bakal rugi dunyo lan akhirat. Meniko iku dados kerugian kang nyoto. (QS. Al-Hajj: 11)

Jamaah ingkang minulyo, sebagian ulama dawuhake, wekdal Alloh paring nikmat kanthi bondo lan kawilujengan mongko tiang ingkang wonten pinggiran meniko sami ngucap: “Yo koyo iki agomo sing bener, kawit kito cekelan agomo iki kito namung angsal kesahenan-kesahenan.” Ananging wekdal giliran deweke mlarat, loro, utowo lahir anak kang ora dikepingini mongko deweke podo ngucap: “Ora ngenani cubo-cubo iki kejobo sebab kealanan agomo.” Sehinggo deweke bangsul marang keyakinan awale, medal saking agami Islam. Imam Al-Jazairi paring tasfsiran bileh ingkang dimaksud tiang-tiang ingkang ibadah ono pinggiran inggeh puniko tiang ingkang melebet Islam boten saking ilmu lan nerimo, ananging tiang meniko melebet kanti mamang lan roso tama’.

Tiang ingkang cekelan agami Islam kanthi mamang lan tama’ meniko mesti bakal anggadahi angen-angen, lamun aku cekelan Islam kanthi estu lan ibadah kanthi mempeng opo aku bakal angsal gesang sejahtera, omah megah, mobil mewah, dicukupi sekabehane kados kiai A, Kiai B, lan sakpitunggale. Tiang meniko anggene ibadah boten murni ikhlas nyuprih ridho Alloh, ananging namung nuruti howo nafsune. Tiang meniko mesti bakal rugi lan imane gampang goyang dipun colong setan. Setunggal masyayekh dawuhaken:

صَحِّحْ عَمَلَكَ بِالْإِخْلَاصِ وَصَحِّحْ إِخْلَاصَكَ بِالتَّبَرِّي مِنَ الْحَوْلِ وَالْقُوَّةِ

Artosipun: Selametno amal siro kelawan ikhlas lan selametno ikhlas siro kelawan lebaran saking rumongso anggadahi doyo lan kekuatan.

Jamaah sidang jumat ingkang minulyo

Menawi kito ningali cerito-cerito utowo tarikh rumiyen, kito bakal ngertos bileh tiang-tiang ingkang parek marang Alloh: poro nabi, poro syuhada’, poro wali lan ulama/kiai, kathah ingkang dipun cubo Alloh Swt. Ananging sedantene podo seneng lan bingah ngadepi cubo meniko, amergi sami faham cubo meniko dados lantaran piyambake langkung parek marang Alloh. Tegese langkung amrat cubo mongko langkung kiat anggene ibadah, anggene nyekeli agami. Wonten setunggal maqolah ing Syarah al-Hikam:

مَتَى أَعْطَاكَ أَشْهَدَكَ بِرَّهُ وَمَتَى مَنَعَكَ أَشْهَدَكَ قَهْرَهُ

Artosipun: Wekdal Alloh paring siro mongko Alloh ngetingalake sifat kesahenanipun lan wekdal Alloh boten paring siro mongko Allah ngetingalake sifat kuwosonipun.

Jamaah ingkang minulyo, kedha kito mangertosi lan tancepake wonten manah, bileh Allah Swt meniko Dzat ingkang Lathif (welas) marang kawula-kawulane lan Rohim(welas) dateng sedanten makhluk wonten wekdal dan kondisi punopo mawon, sami ugi wekdal paring nikmat utowo wekdal boten paring nikmat, wekdal paring kajembaran utowo wekdal paceklik. Tiang ingkang mangertosi sifat-sifat Alloh meniko piyambake kathah anggene demen, rindu lan syukur marang Alloh. Wekdal Alloh Swt paring nikmat mongko kito kedha mangertosi bileh Alloh meniko Dzat Ingkang paring kesahenan, Dzat Ingkang mulyo, Dzat Ingkang welas, sehinggo kito namung gumantung kelawan kamulyanan dan welas Alloh, boten gumantung kelawan dunyo lan menungso.  Kito mesti bebas saking sifat tama’ dan mesti ical roso susah lan ngersulo.

Lan wekdal Alloh nyegah nikmat utowo paring cubo mongko Alloh badhe ngetingalake sifat kuoso lan kesombongan ingkang namung angsal dipun anggadahi Alloh. Mongko kito mangertosi bileh Alloh meniko Moho Kuoso lan Moho Mekso. Sehinggo roso wedi kito saget ageng, haibah lan roso wirang kito saget kiat. Ibadah kito soyo semangat. Sehinggo mesti Allah mangke ngegungake kito, mulyaake kito, ngerekso kito, wirang dateng kito kados dining kito wirang marang Allah, keranten Allah manggonake kawulane wonten panggonan semestine.

Jamaah sidang jumat ingkang minulyo

Imam Al-Ghozali wonten kitab Ihya Ulumiddin dawuhaken: Saktemene aku ningali marang makhluk, banjur aku ningali saben-saben ingkang anggadahi bondo lan pangkat ingkang dijunjung-junjung lan dijogo, ananging aku ningali pangendikan Alloh Swt مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَذُ وَمَا عِنْدَ اللهِ بَاقٍ" Artosipun: perkawis ingkang wonten sanding siro kabeh bakal sirno lan perkawis ingkang wonten sanding Alloh bakal langgeng. "Mongko wekdal aku angsal bondo tak adepno marang Alloh supoyo tetep lan karekso. Aku ningali marang makhluk banjur aku ningali pinten-pinten tiang ingkang mentingaken bondo, pangkat, kamulyaan, lan nasab ananging aku ningali marang pangendikane Alloh Swt :

اِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقَاكُمْ

"Saktemene luwih mulyo-mulyone siro kabeh mungguhe Alloh yoiku wongkang paling taqwa siro kabeh. "Mongko aku nemen-nemeni ngelampahi taqwa sehinggo dados tiang ingkang mulyo.

Jamaah sidang jumat ingkang minulyo

Saking dawuh Imam Al-Ghozali meniko, kito mangertosi bileh bondo, pangkat lan lintu-lintune babar pisan boten dados patokan kesejahteraan wonten ngersane Alloh. Alloh nilai kesejahteraan meniko kelawan taqwa lan ibadah kito, nopo maleh wonten kondisi kito diuji utowo dicubo. Wonten kitab Iqhodul Himam Syarah al- Hikam disebutaken: Wonten setunggal hadits saking Rosululloh Saw, kemulyaan meniko diangsalaken kelawan taqwa, kehormatan meniko dipun angsalaken kelawan tawadhu’, sugih meniko sebab yaqin. Tiang-tiang ingkang tawadhu’ ing dunyo meniko tiang-tiang ingkang manggon ono mimbar benjang dinten kiamat. Wekdal kawulo tawadhu’ mongko Alloh ngangkat piyambake marang langit kaping pitu, lan kawulo ora nambahi tawadhu’ kejawi deweke tambah diangkat, mongko podo tawdhu’o siro kabeh supoyo Alloh ngangkat siro kabeh. Lan naliko siro ningali wong-wong tawadhu’ saking umat mongko meluo tawadhu’ siro. Lan naliko ningali tiang-tiang takabbur saking umat mongko balesen takabbur, keranten niku dados keashoran lan kemlaratan deweke.

 اَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ : يَكَادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ كُلَّمَا أَضَاءَ لَهُمْ مَشَوْا فِيهِ وَإِذَا أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قَامُوا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِى الْقُرْآنِ الْعَظِيْمِ، وَنَفَعَنِيْ وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ، أَقُوْلُ قَوْلِيْ هَذَا وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ لِيْ وَلَكُمْ، فَاسْتَغْفِرُوْهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُوْرُ الرَّحِيْمُ

 

الخطبة الثانية

اَلْحَمْدُ لِلّهِ حَمْدًا كَثِيْرًا طَيِّبًا مُبَارَكًا فِيْهِ، وَأَشْهَدُ اَنْ لَا إِلهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيْكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُ اللهِ وَرَسُوْلُهُ وَصَفِيُّهُ وَخَلِيْلُهُ، صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ تَسْلِيْمًا كَثِيْرًا اِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ.

أَمَّا بَعْدُ : فَيَا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُوْنَ اِتَّقُوا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ، وَعَظِّمُوْا اللهَ فِى السِّرِّ وَالْعَلَنِ، وَاتَّقُوْا يَوْمًا تُرْجَعُوْنَ فِيْهِ اِلَى اللهِ. وَاعْلَمُوْا رَحِمَنِيَ اللهُ وَإِيَّاكُمْ أَنَّ اللهَ جَلَّ جَلَالُهُ أَمَرَكُمْ بِالصَّلَاةِ عَلَى نَبِيِّهِ فَقَالَ جَلَّ وَعَلَا قَوْلًا كَرِيْمًا : إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

اَللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَى عَبْدِكَ وَرَسُوْلِكَ مُحَمَّدٍ صَاحِبِ الْوَجْهِ الْأَنْوَرِ وَالْجَبِيْنِ الْأَزْهَرِ. وَارْضَ اللّهُمَّ عَلَى الْأَرْبَعَةِ الْخُلَفَاءِ الْأَئِمَّةِ الْحُنَفَاءِ الَّذِيْنَ قَضَوْا بِالْحَقِّ وَبِهِ كَانُوْا يَعْدِلُوْنَ، وَعَنِ الصَّحَابَةِ أَجْمَعِيْنَ وَعَنِ الْآلِ وَعَنِ التَّابِعِيْنَ، وَعَمَّنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ اِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ، وَعَنَّا مَعَهُمْ بِعَفْوِكَ وَرَحْمَتِكَ فَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِيْنَ. اَللّهُمَّ أَعِزَّ الْإِسْلَامَ وَالْمُسْلِمِيْنَ وَأَذِلَّ الشِّرْكَ وَالْمُشْرِكِيْنَ. اَللّهُمَّ اِنَّا نَسْأَلُكَ وَأَنْتَ الْقَوِيُّ الْعَزِيْزُ وَأَنْتَ نَاصِرُ عِبَادِكَ الْمُتَّقِيْنَ نَسْأَلُكَ أَنْ تَنْصُرَ الْمُؤْمِنِيْنَ الَّذِيْنَ يُجَاهِدُوْنَ فِى سَبِيْلِكَ فِى كُلِّ مَكَانٍ، اَللَّهُمَّ انْصُرْهُمْ عَلَى عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ، اَللَّهُمَّ انْصُرْهُمْ عَلَى عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ مِنَ الْيَهُوْدِ وَالنَّصَارَى وَالْمُشْرِكِيْنَ وَالْمُلْحِدِيْنَ وَسَائِرِ أَصْنَافِ الْمُرْتَدِّيْنَ يَا رَبَّ الْعَالَمِيْنَ. اَللّهُمَّ نَسْأَلُكَ أَنْ تُؤَمِّنَنَا فِى أَوْطَانِنَا وَاَنْ تُصْلِحَ أَئِمَّتَنَا وَوُلَاةَ أُمُوْرِنَا، اَللّهُمَّ أَصْلِحْ أَئِمَّتَنَا وَأَصْلِحْ وُلَاةَ أُمُوْرِنَا، وَدُلَّهُمْ عَلَى الرَّشَادِ وَبَاعِدْ بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ سُبُلِ أَهْلِ الْكُفْرِ وَالْبَغْيِ وَالْفَسَادِ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ. اَللّهُمَّ يَسِّرْ لَهُمْ مَنْ يَقُوْلُ لَهُمْ كَلِمَةَ الْحَقِّ، اَللّهُمَّ يَسِّرْ لَهُمْ مَنْ يُشِيْرُ لَهُمُ الْحَقَ وَالْهُدَى، اَللّهُمَّ بَاعِدْ بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ الْمُنَافِقِيْنَ وَالْمُضِلِّيْنَ وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِيْنَ. رَبَّنَا لَا تُدْخِلْنَا الْقُبُوْرَ إِلَّا وَقَدْ رَضِيْتَ عَنَّا، وَقَدْ وَفَّقْتَنَا لِتَوْبَةٍ نَصُوْحٍ، وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِيْنَ. . رَبَّنَا آتِناَ فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

عِبَادَ اللهِ! اِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْاِحْسَانِ، وَاِيْتَاءِ ذِى الْقُرْبٰى وَيَنْهَى عَنِ الْفَخْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ. فَاذْكُرُوا اللهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَلَذِكْرُ اللهِ اَكْبَرُ

 

 

Post a Comment for "Khutbah Jumat Bahasa Jawa-Tiang Ingkang Ibadah Wonten Ujung Jurang"